Stara Novalja, Uljak
U srijedu, 29. lipnja u 11:00 sati na rivi Uljak, u sklopu proslave Petrove, dana Stare Novalje, bit će otvorena podmorska izložba Zov dubine, autora Jure Crnkoviča.
Postavljanjem izložbe u morsku dubinu, pozabavili smo se pitanjem je li moguće uz pomoć podvodnog prirodnog okoliša i postavljanjem umjetničkih izložaka na morsko dno, stvoriti umjetnički prostor koji će predstavljati jedinstveno umjetničko iskustvo za gledatelja. Je li moguće na taj način stvoriti svojevrsni bezvremenski prostor bez pravila, gdje više ne vrijede uobičajena načela percepcije prostora, a kod gledatelja stvoriti samosvojno, produbljeno, osobno iskustvo, trajni dojam promatranja i doživljavanja umjetničkih djela, u čijem se procesu umjetničko djelo, gledatelj i podvodni ambijent spajaju u složenu, međusobno povezanu cjelinu.
U pripremi ove izložbe suočili smo se s više izazova, od same izrade takvih umjetničkih djela koja moraju biti postojana u morskim uvjetima pa do izbora boja, znajući da se u dubini boje postepeno gube i svijet postaje crno bijel. Nadalje, slike moraju potonuti i biti dovoljno teške da ih valovi i morske struje ne bi razmještali. Na temelju nekoliko pilot eksperimenata raznim bojama i podlogama, pokazalo se da su veće keramičke ploče najprikladnije za polaganje u more jer vlastitom težinom osiguravaju stabilnost na morskom dnu.
Prilikom odabira boja pokazalo se da su za bojenje keramičkih ploča najprikladnije boje za nadglazurno farbanje keramike. To znači da se za slikanje koriste keramičke ploče koje već imaju glazuru, odnosno da su ploče već jednom termički obrađene. Boja, u obliku finog suhog praha koji se prije nanošenja miješa s vodom i nanosi kistom direktno na očišćenu površinu, tijekom lakiranja se vrlo brzo suši i mijenja svoj intenzitet u izrazito blijede nijanse. To je izazov za slikara, koji mora biti relativno brz u stvaranju, jer nanošenje mokre boje na već osušenu boju otežava raspoređivanje boje po površini. Boje se brzo prelijevaju i miješaju jedna s drugom, što otežava modeliranje i gradaciju tonova.
Oslikane ploče koje izgledaju prilično nejasno ili blijedo kada se osuše, moraju se transportirati u keramičku peć. Samo rukovanje već obojenim pločama zahtijeva značajnu pažnju, jer se osušena boja dodirom vrlo brzo oštećuje ili okrnji. U keramičkoj peći oslikane ploče izlože se temperaturi od 900° C. Proces termičke obrade traje do 5 sati.
Poseban izazov bilo je postavljanje izložbe u more. Prije toga trebalo je pregledati teren i odabrati najpogodnije mjesto za postav gdje će se i u nepovoljnim vremenskim uvjetima, kada se ne može isploviti iz uvale, moći razgledati izložba. U obzir je trebalo uzeti i strujanje mora te položaj sunca kako bi gledatelj dobio najoptimalniji doživljaj. Upravo na takav teren naišli smo kod Samotvorca, ispod Uljaka na dubini od desetak metara.
Postavljanjem podvodne izložbe i posjetom gledatelja-ronilaca u morskoj dubini stvorili smo slikarski prostor koji je na neki način neograničen i beskrajan, a slikarstvo više nije samo materijalni proizvod ljudskog stvaralaštva, već zajedno s gledateljem i podmorskim ambijentom predstavlja idejni koncept ili sveobuhvatno umjetničko djelo kao takvo.
U tišini morske dubine i pratnji morskih stanovnika, uživat ćete u ovoj jedinstvenoj izložbi.